Acquire

Jetten: autovakmensen sinds 1898

Onderstaand treft u een uitgebreid en kleurrijk verslag aan van de geschiedenis van ons bedrijf.

Ik hecht er waarde aan u daarmee vertrouwd te maken. Het laat zien hoe Auto Jetten, sinds de oprichting door mijn overgrootvader in 1898, is gegroeid tot wat het nu is. Het geeft een beeld van de passie waarmee vier generaties de onderneming hebben geleid, welke keuzes zij hebben gemaakt en wat de essentie is van het familiebedrijf; een bedrijf waar mensen het verschil maken. De spil daarvan wordt gevormd door onze medewerkers, klanten en onze familie. Een bedrijf waar eenieder zich in moet kunnen herkennen. Dat maakt me trots ...

Ondanks het feit dat onderstaande samenvatting tamelijk uitgebreid is, vormt het slechts een fragmentarische weergave van het heden de toekomst en het verleden van Jetten: autovakmensen sinds 1898

Een eeuw vooruit

 Jetten: autovakmensen sinds 1898.

 In de zomer van dat jaar zag Dries Jetten in Gennep tientallen automobilisten voorbijtrekken, die deelnamen aan de race Parijs-Amsterdam-Parijs. De motorvoertuigen maakten een onuitwisbare indruk op de 18 jarige jongeman, die in dat jaar, vanuit de winkel van zijn ouders in de Niersstraat, met het verkopen en herstellen van fietsen was begonnen. In 1902 werd gestart met de verkoop van motorfietsen (Minerva) en in 1904 werd de eerste auto, een Darracq, verkocht. Dries gold als de eerste automobilist van Gennep. In datzelfde jaar betrok de jonge ondernemende Jetten een nieuwe winkel en werkplaats aan de Zandstraat. In 1908 werd Jetten agent voor Simplex automobielen voor velen een droom en onvoorstelbare luxe.

In 1911 werd hij ook hoofdvertegenwoordiger van de goedkope Cyclonette Phönomobil. Ook kon je bij hem terecht om te leren auto rijden tegen een "billijk" tarief. De servicemogelijkheden kenden toen al geen grenzen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog richtte hij zich voornamelijk op reparatie en onderhoud.

 

Dries Jetten met Minerva Motorfiets, temidden van zijn zus en broers in de Gennepse 'Gaest'

Het aangaan van agentschappen, zoals dat van Phönomobil, was een succesvolle zet voor Jetten

De weg naar het General Motors-dealerschap

 

Dat merkentrouw in die tijd iets niet de hoofdrol speelde, blijkt uit de vele merken waarvan Jetten in de loop van die jaren officieel agent is geweest. Voor oa Peugeot, Studebaker, Flanders, Adler en Ford en later ook nog voor Citroën en Michelin banden had men een vertegenwoordiging. In 1923 werd de eerste benzinepomp geplaatst en werd Jetten Gennep Esso-dealer. Voorheen was de benzine alleen maar in blikken verpakkingen verkrijgbaar, de electrische benzinepomp betekende een forse vooruitgang! In 1926 nam men een andere belangrijke beslissing: Jetten werd dealer van General Motors. Het waren vooral de uitstekende Chevrolet Trucks waarmee Auto Jetten uitstekende verkoopresultaten wist te behalen.

Vanaf 1928 werd Opel toegevoegd aan het assortiment. Tot op de dag van vandaag is Auto Jetten met dit merk verweven en behoort tot de oudste Opel-dealers in ons land.

Chevrolet-dealerschap in Elst (Gld)

In 1926 werd dit bedrijf in Elst gerealiseeerd, de Beurskrach van 1929 betekende voor het Gelderse avontuur een vroegtijdig einde.

Onderhoud

Serviceverlening staat al sinds 1898 centraal bij Jetten

Succes met Chevrolet

Vóór de oorlog leidde Chevrolet de Nederlandse markt. Ook bij Jetten vormde het merk een succes-story.

Aangespoord door de succesvolle verkoop van Chevrolet en Opel breekt het moment aan om ook aan de andere kant van de Maas een bedrijf te starten. Op 5 maart 1938 opent Jetten zijn deuren aan de Spoorstraat in Boxmeer op een in het oog springende lokatie midden in het dorp. Niet alleen architectonisch vormde de nieuwe locatie een lust voor het oog. Er waren veel meer moderne toevoegingen zoals een luifel boven het tankstation waardoor klanten ook bij regen de kleding droog hielden. Ook de werkplaats met veel daglichtinval en voorzien van smeerputten, vormde een grote vooruitgang.

 

Tijdens de donkere oorlogsjaren werden de bedrijven in Boxmeer en Gennep uitgebreid met een grotere werkplaats. In 1943 werd Piet Jetten in krijgsgevangenschap genomen als gijzelaar te Haaren. Nadien intensiveerde hij zijn activiteiten in de illegaliteit als commandant van de lokale Orde Dienst (OD) en werd vanuit garage Jetten in Boxmeer én Gennep pilotenhulp gecoördineerd.

Echter tijdens de operatie Market Garden werden de voorraden geplunderd, gebouwen beschadigd en achtergebleven automobielen vernield. In Gennep was door oorlogshandelingen het garagebedrijf in de Zandstraat zo zwaar getroffen, dat werd omgezien naar een nieuwe locatie

 

 

 

Caltex

De luifel van het Boxmeerse tankstation was een noviteit 

Succesvol trio

Dries Jetten temidden van zijn zoons Piet (links) en Jan

Esso

In Gennep werd in 1948 het Esso tankstation in gebruik genomen (

De oorlogsjaren voorbij: een nieuwe start

 

In Gennep werd omgezien naar een nieuwe locatie; de oude garage aan de Zandstraat werd getroffen door oorlogshandelingen en beantwoordde niet meer aan de eisen.

De oplossing werd gevonden in aankoop van de voormalige Marechaussee-kazerne aan de Spoorstraat. Daar verees in 1948 een fonkelnieuw autobedrijf dat vanwege haar inrichting tot de modernste in zijn soort behoorde.

Met het leger werd bij Jetten Boxmeer in 1946 een contract afgesloten om al het rollend materiaal te onderhouden en te reviseren.

 

De eerste nieuwe motorvoertuigen werden in 1947 geleverd, dat waren Bedford-trucks van 3 en 5 ton. De eerste nieuwe Opel personenauto's van na de tweede wereldoorlog werden in 1949 weer door Jetten verkocht. Net als de rest van ons land richtte de ondernemersgeest van Jetten zich weer op een blik vooruit.

De bedrijven werden in die tijd aan twee zoons van Dries Jetten overgedragen. Piet Jetten kon vanuit Boxmeer zelfstandig verder gaan, en Jan Jetten vanuit Gennep. Ook organisatorisch werd het bedrijf gesplitst in Auto Jetten Boxmeer BV en Autobedrijf AJH Jetten Gennep BV

 

 

Sterke groei

De jaren '50 kenmerkte zich door een sterk groeiende autoverkoop waardoor het steeds drukker werd bij Jetten in Gennep en Boxmeer.

In Boxmeer vonden in die periode werden aantal aanzienlijke uitbreidingen van de werkplaatsgerealiseerd. In die zelfde tijd ontstonden  de eerste vormen van wagenparkbeheer en sloot Jetten contracten om voor bedrijven zoals Nutricia het groeiende wagenpark te onderhouden en te vernieuwen. 

 

Schadeherstel bij Jetten Boxmeer

Promotie: de Kadett A bleek een inslaand succesnummer

 

Jetten slaat de vleugels uit in Cuijk

Op advies van General Motors werd in 1962 een nieuwe vestiging aan de Beerseweg te Cuijk opgestart. In 1968 werd op die lokatie een nieuw bedrijfspand in gebruik genomen.

Auto Jetten Cuijk BV werd opgericht en zou de kern van Auto Jetten vormen. Uiteraard vormde de zeer sterke positie van Opel op de Nederlandse markt een uitstekende basis om verder te groeien. Vanuit deze goed bereikbare plaats is Auto Jetten nog steeds actief als zelfstandig dealer van Opel personen- en bedrijfswagens.

 

In de jaren 70 werd vanuit de Boxmeerse vestiging de verkoop van de merken Vauxhall en Bedford door de verminderde vraag gestaakt. Daarvoor in plaats werd gekozen voor Peugeot.

 

Autosport

De familie Jetten heeft op het gebied van de internationale rallysport grote faam verworven in de jaren 50-70. Met deelnames aan ondermeer de Tulpenrally, de Rallye Monte Carlo en vele nationale rallysport-evenementen werden talloze prijzen in de wacht gesleept. 

In 1962 leidde dit tot een meer professionele aanpak door de oprichting van Jetten Conversions. Dit tuningbedrijf, gevestigd in Boxmeer, specialiseerde zich zeer succesvol in het prepareren van deze auto's voor de rallysport.

Zo heeft de familie Jetten de meeste klasseringen in de vermaarde Tulpenrally op haar naam staan. Piet Jetten was in de naoorlogse jaren al zeer actief met deelnames in niet alleen die rally, maar ook de Brabant Grensritten van de RAC Zuid. Dikwijls werd hij bijgestaan ​​door kaartlezer Louis van Noordwijk en door zijn zoon Dries. 

Laatstgenoemde gaf de rallysport bijna 'letterlijk' vleugels, de door hem geprepareerde Opels werden door de Duitse pers 'Fliegende Holländer' en 'Raketen von Jetten' genoemd. Niet alleen Dries maar ook zijn neef André wisten zeges aan hun naam te verbinden, en werden meermaals Nederlands Rallykampioen op Opel.

Bij deze interessante foto uit 1966, waar Dries Jetten poseert bij een Rekord B hoort een interessante geschiedenis! Deze Rekord werd door onze eigen Tuningafdeling Jetten Conversions ontwikkeld. Na het succesvol prepareren van een Kadett “Rallye” kreeg Jetten in het voorjaar van 1966 van Adam Opel AG de eervolle opdracht ook een Rekord “Rallye” te prepareren. Als basis gold de Rekord B met de toen gloednieuwe en beroemde CIH motor van 1900 cc. Dries Jetten testte deze auto persoonlijk met succes in de Tulpen Rallye van 1966; met een Klasse overwinning en 3e in het Algemeen Klassement voor serie toerwagens Groep 1.

In september 1966 werd de Opel Kadett B “Coupé 1100SR Rally” in Frankfurt op de IAA gepresenteerd. Het zou een mijlpaal blijken in de geschiedenis van Opel want General Motors was aanvankelijk zeer terughoudend op het gebied van de rallysport. Maar nu trad Opel naar buiten met een auto welke specifiek ontwikkeld werd voor gebruik in de autosport! In november 1965 kreeg Dries Jetten van Jetten Conversions in Boxmeer geheel onverwacht en in het geheim een ​​bezoek van een delegatie van de Opelfabriek met de vraag of Jetten een Opel Kadett 1100S Coupé wilde prepareren voor de Rallye Monte Carlo van 1966… ..! De equipe Dieter Lambart en Hans Beck reden vervolgens in de Rallye Monte Carlo 1966 (zie foto) zeer opvallend naar een overwinning in hun klasse met de “Jetten Kadett”. Aangespoord door dit succes werd daarna het actieve en inventieve Styling-afdeling bij Opel aan het werk gezet. Samen met de ideeën van de Jetten Kadett werd vervolgens in het grootste geheim van de “Kadett Rally” ontwikkeld. In september was vervolgens de Opel Kadett 1100 SR “Rally” één van de sensaties op de IAA in Frankfurt. Het succes kon niet meer uitblijven. In de volgende jaren verkocht Opel ruim 100.000 “Rally`s” en varianten daarvan.

Op onderstaande historisch zeer interessante foto is de door Jetten geprepareerde Kadett in actie te zijn bij de Monte Carlo-rallye. 

In 2016 werd de 50e verjaardag van de Kadett Rallye gevierd bij Jetten in Cuijk. Bij deze gelegenheid waren de oude rallykampioenen op Opel én een afvaardiging van Opel Russelsheim aanwezig

 

DE OER-KADETT B-RALLYE, GEPREPAREERD DOOR JETTEN

Nieuwe inzichten

 

Eind jaren 70 werd duidelijk dat het in 1938 gebouwde pand in Boxmeer ingrijpend moest worden gerenoveerd: de bedrijfsruimten waren niet efficiënt meer en de oude lokatie werd door toenemende verkeersdrukte steeds moeilijker bereikbaar. Daarom werd besloten tot nieuwbouw van een modern garagebedrijf. Dit heeft 1979 geleid tot de realisatie van Jetten Otoskoop bv aan de Beugenseweg een belangrijke invalsweg in Boxmeer De marketing was van een geheel nieuw concept: Otoskoop werd een "multifranchise" dealerschap met merken als Opel, Peugeot, Isuzu-bedrijfswagens en Suzuki onder één dak.

Het begrip autowinkel was geboren. Jetten durfde het bovendien als eerste in de regio aan om gebruikte auto's te verkopen met een jaar garantie. Het concept bleek een gouden formule en sluit nog steeds aan bij de wensen van de consument. 

Bijzonder aan Jetten Otoskoop was de efficiënte poortenwerkplaats. Met Jetten Autoverhuur werd met name de zakelijke markt actief bewerkt. In 1988 werd het Peugeotagentschap voor Alfa Romeo en later het dealerschap van Fiat verruild.

 

 

Auto Jetten Cuijk breidde in 1987 met een moderne showroom uit en specialiseerde zich nog meer als de Opel-dealer voor het land van Cuijk. Twee jaar later stond in Boxmeer de uitbreiding met het Alfa Romeo-dealerschap. Vervolgens zou dit Alfa Romeo-dealerschap worden verruild met het FIAT-dealerschap.

 

 

 

Verhuizing tankstation met aandacht voor milieuzorg

Het Texaco-station dat nog altijd was gevestigd op de oude locatie aan de Boxmeerse Spoorstraat, werd in 1991 verhuisd naar de Beugenseweg. Het tankstation maakte daarmee een geweldige groei en metamorfose door. Het was de eerste in de regio dat voldeed aan de nieuwe verscherpte milieueisen. Met vloeidichte bestrating, dampretourleidingen, waterrecirculatie, leidingen en tanks van kunststof werd in de regionale brandstofverkoop een trend gezet op het gebied van kostbare milieuvoorzieningen.

Schadeherstel

In 1972 werd een nieuw gespecialiseerd bedrijf Jetten Otokar in Katwijk opgericht voor schadeherstel. Dit bedrijf verhuisde in de jaren negentig naar Boxmeer. De aanleiding voor een samenwerking op het gebied van schadeherstel met Van Haren-bedrijven uit Venray. Besloten werd een compleet nieuw schadebedrijf op te richten. Carreno Schade Service BV vestigde zich op het industrieterrein Saxe Gotha te Boxmeer en behoort tot de modernste schadeherstelbedrijven in de regio. Inmiddels is deze voortgezet en overgenomen door Fransen Autoschade.

 

Boek "Een eeuw vooruit"

In 1998 bestaan ​​vierden de Jetten bedrijven het 100 jarig bestaan. Ter gelegenheid hiervan werd een boek uitgegeven met als titel: “Een eeuw vooruit”. In dit rijk geïllustreerde boek wordt de ontwikkeling van 100 jaar mobiliteit in de regio Boxmeer-Gennep-Cuijk beschreven en op welke wijze Auto Jetten waarin een rol heeft gespeeld.

 

2005: de nieuwe lokatie van Jetten Opel

 

Met nieuwbouw Opeldealerschap klaar voor de toekomst

In 2004 werd een aanvang genomen met de nieuwbouw van Auto Jetten Cuijk. Vanuit een toplocatie, gelegen aan de Beersebaan aan de invalsweg van Cuijk, is Jetten Opel nog beter bereikbaar voor haar klanten met een vestiging welke qua uitstraling, logistiek, uitrusting en klantvriendelijkheid aan de hoogste voldoet.

In 2004 nam Dick Jetten als vierde generatie de Jetten bedrijven over van zijn vader en maakte een aantal strategische keuzes voor de toekomst. De aktiviteiten werden uitgebreid met de officiële dealerschappen van Opel Bedrijfswagens. Aan de start van het dealerschap van Fiat Personenauto's vanuit Boxmeer ging een grondige verbouwing en modernisering van deze vestiging vooraf. In Cuijk verhuisde het Opeldealerbedrijf in 2005 naar een nieuwe zeer goed bereikbare lokatie waar een innovatief en modern bedrijfspand werd gerealiseerd.

Deze nieuwe vestiging werd zelfs voorgedragen voor de Welstandsprijs voor de Provincie Noord Brabant in datzelfde jaar. 

SHELL-partner

Tenslotte werd in 2005 besloten om het dealercontract met Texaco te beëindigen en de toekomst met Shell aan te gaan. Dit vormde tevens de aanleiding om het brandstoffen-station in Boxmeer grondig te verbouwen en in te richten naar Shell-normen. Een goede keuze, gelet op de explosieve groei welke het station sindsdien heeft meegemaakt. 'Tankservice Jetten Boxmeer' heeft meerdere keren onderscheidingen ontvangen van de Shell-organisatie. Het is het enige bemande tankstation in Boxmeer eo 

De ruime shop en de moderne roll-over Carwashhal completeren het service-aanbod van het station.


 

Blik vooruit ...

In 2009 werd opnieuw een belangrijke strategische keuze gemaakt. Het schadeherstelbedrijf Carreno en het autobedrijf in Boxmeer, met dealerschappen van Suzuki en Fiat, werden verkocht. In een branche die wordt weergegeven door schaalvergroting, maakte Jetten bewust de keuze voor schaalverkleining en vergaande specialisatie. De blik op de toekomst is sindsdien en met veel succes, volledig gericht op de merken Opel en Shell.

Auto Jetten is helemaal klaar voor een dynamische toekomst, en zal vanuit uitstekende bereikbare lokaties en met een team van enthousiaste autovakmensen het vooruitstrevende autobedrijf voor de regio blijven.